Fragment of IJzerwinkel : “Kantoor” groen

Fragment of Fragments:「断片の断片たち」, Fragments of Fragment:「断片たちの断片」

..Deze groentinten werden bekomen door toevoeging van loodwit aan het zuivere vert Anglais pigment. ..
Het gebruikte groen werd ge- identificeerd als vert Anglais, een combinatie van chroomgeel en Pruisisch blauw. ..

beheersplan p33-34, doctoraat-Ann
Kantoor_8augustus2002 Photo: Ann Verdonck
スクロールできます

“Kantoor” groen

NL

Herstel
..Deze groentinten werden bekomen door toevoeging van loodwit aan het zuivere vert Anglais pigment.

beheersplan p33-34, doctoraat-Ann Verdonck

“Onze tijd” for Huib Hoste

Twee kleuren, S 3040-G20Y en S3020-G20Y, zijn geïdentificeerd op de bestaande groene deuren en op de archiefkasten van het kantoor.

Omdat deze kleuren zijn verkregen door “puur vert Anglais-pigment te mengen met loodwit”, kunnen we vanuit deze kleuren het oorspronkelijke pure vert Anglais-pigment dat gebruikt werd in IJzerwinkel afleiden.

  • Uit materiaalkundig onderzoek (doctoraat Verdonck Ann, 2006) is gebleken dat de verf die op het houtwerk werd gebruikt, voornamelijk bestond uit pigmenten en lijnolie als bindmiddel.
  • Over het algemeen is bekend dat kleuren vervagen onder invloed van ultraviolet licht en dat lijnolie geel wordt.
  • Wanneer de kleur “S3020-G20Y” op de bestaande deur wordt geplaatst, blijkt dat de kleur van de deur minder geel is.

Hieruit blijkt dat een kleur met minder geel dan G20Y, zoals G10Y of G, moet worden overwogen.

Omdat deze deurskleur is verkregen door loodwit toe te voegen, moeten we kijken naar kleuren met een hoge witheid. (Wanneer groen (Engels groen) wordt gemaakt door chroomgeel en Pruisisch blauw te mengen en loodwit toe te voegen, veranderen zowel de verzadiging als de helderheid. De mate van verandering hangt echter af van de hoeveelheid loodwit die wordt gebruikt en de dikte van de verflaag.
Verzadiging: Door loodwit toe te voegen, gaat de helderheid van chroomgeel verloren en neemt de verzadiging af. Dit komt doordat de deeltjes van het loodwit het gele licht van het chroomgeel verstrooien. Helderheid: Door loodwit toe te voegen, neemt de donkerte van Pruisisch blauw af en neemt de helderheid toe. Dit komt doordat de deeltjes van het loodwit het licht weerkaatsen.

Opmerking: In het NCS-systeem geven de eerste twee cijfers de zwartheid (Blackness) aan, de volgende twee cijfers de chromaticiteit (Chromaticness). En door deze twee waarden bij elkaar op te tellen en van 100 af te trekken, krijg je de witheid (Whiteness).

Volgens de overwegingen van Ph.D. Ann Verdonck: Vert Anglais (NCS 6030-B90G) doctoraat p344

S_6030-B90G

Uit steekproefonderzoek: Vert Anglais (NCS 8010-G30Y) doctoraat p345, p340

S_8010-G30Y

Beide hebben een hoge witheidswaarde van 90%.

Welke kleuren en ruimtes streefde Hoste na?

Code: ..de bewegelijkheid der massa’s, het spel van licht en donker, de tinteling der kleuren zullen er een voortdurende bron zijn van genot zo voor de geest als voor het oog van de moderne mens.

De roeping der Moderne Architectuur
Huib Hoste, 1918

Levendige ruimte

Hoste moet zich hebben afgevraagd wat hij bedoelde met “primaire kleuren”.

In De Stijl, zoals te zien is in de evolutie van Mondriaans schilderijen, werden de primaire kleuren “rood, blauw, geel” bepaald op basis van wiskundige en fenomenologische overwegingen. Het is begrijpelijk dat Hoste, die deze denkwijze van dichtbij zag, een soortgelijk idee kreeg.

Katholiek

Hoste was een architect, maar daarvoor was hij een katholiek in zijn waardensysteem als mens.

De kleuren in zijn geloof, die als bron van oprechtheid en waarheid dienen (en die ook in kerken te zien zijn), waren misschien wel de “primaire kleuren” in zijn ogen, en een onderdeel van de dagelijkse waarheid.

Er zijn beschrijvingen in de doctoraat van Ph.D. Ann Verdonck die dit ondersteunen.

Gotiek

De kleuren van de architectuur. Beschouwingen van Cuypers.

Vlaamse boerderijarchitectuur

Hoste’s Vlaamse origineel landschap

De deuren van boerderijen en de raamkozijnen van huizen zijn vaak groen geschilderd.

Of dit gebruik voortkomt uit religieuze overtuigingen, of dat het begon om functionele redenen zoals insectenwering of weersbestendigheid, is nog niet duidelijk voor mij. Maar het feit dat het te zien is in het Vlaamse landschap geeft het al overtuigingskracht. (In Japan zien we ook dat traditionele architectuur zoals tempels en huizen kleuren gebruikt die om functionele redenen zijn gekozen.)

Huib Hoste geloofde dat de levendigheid van kleuren en de dynamiek van ruimte architectuur tot leven brachten. Zijn visie op kleuren werd beïnvloed door de De Stijl-beweging, waarin primaire kleuren zoals rood, blauw en geel een belangrijke rol speelden, maar hij had ook een unieke kleurencompositie gebaseerd op zijn eigen overtuigingen. Hoste geloofde dat deze kleuren niet alleen esthetisch aantrekkelijk waren, maar ook een diepe spirituele betekenis hadden, geworteld in zijn katholieke geloof. De ruimtes die hij creëerde waren bedoeld om een gevoel van beweging en licht over te brengen, waarbij massa’s en vormen speelden met licht en schaduw om een constante bron van genot te zijn voor de geest en het oog van de moderne mens.

Kantoor の緑

JP – Original Text

修復
これらの緑色の色調は、純粋なヴェール アングレ顔料に白鉛を加えることによって得られました。

beheersplan p33-34, doctoraat-Ann Verdonck

“Onze tijd” for Huib Hoste

現存している、緑色のドアと Kantoorの専用家具の書類棚から、S 3040-G20Y, S3020-G20Yの2色が確認されている。

この色は「純粋なヴェール アングレ顔料に白鉛を加えることによって得られ」ているので、この色から、元の純粋な “イングリッシュグリーン” 顔料:IJzerwinkel に用いられた” vert Anglais”を推察していく。

・マテリアルリサーチ(doctoraat Verdonck Ann, 2006) から、木部に使用された塗料は、顔料と亜麻仁オイルを主なバインダーとしたものと判明している。
・一般に、紫外線などで色は褪色し、リンシードオイルは黄変することが知られている。
・現存している扉に、「S3020-G20Y」を置くとドアの現物色の方が、黄色味が少ない。

このことから、G20Yよりも、黄色成分が少ない、G10Y, G のHue値が検討にあげられる。

この扉の色に鉛白を加えて色が作成されているので、逆にWhiteness(ホワイトネス)の値が高いものを見ていく。(クロームイエローとプルシアンブルーを混ぜて作成した緑色(イングリッシュグリーン)の場合、鉛白を加えると、彩度と明度、両方が変化します。しかし、変化の度合いは、使用する鉛白の量、塗料の厚さなどによって異なります。 
彩度: 鉛白を加えると、クロームイエローの鮮やかさが失われ、彩度が低下します。これは、鉛白の粒子によって、クロームイエローの黄色い光が散乱されるためです。
明度: 鉛白を加えると、プルシアンブルーの暗さが薄れ、明度が上昇します。これは、鉛白の粒子が光を反射するためです。

注:NCS系では、最初の二桁は Blackness(ブラックネス)の値を示し、次の二桁はChromaticness (クロマティクネス)の値を示します。そしてこの二つの値を足して100から引いて得た数値がWhiteness(ホワイトネス)の値となります。

Ph.D. Ann Verdonck の考察から、
Vert Anglais (NCS 6030-B90G) doctoraat p344

S_6030-B90G

サンプリング調査から、
Vert Anglais (NCS 8010-G30Y) doctraat p345, p340

S_8010-G30Y

どちらもホワイトネス値が90%と高い値となっている。

Hosteのめざした色と空間はどのようなものであったか?

code:
..de bewegelijkheid der massa’s, het spel van licht en donker, de tinteling der kleuren zullen er een voortdurende bron zijn van genot zoo voor den geest als voor het oog van den modernen mensch.

De roeping der Moderne Architectuur
Huib Hoste, 1918

生き生きとした空間

Hosteは、自身の考える「原色」とは何かということを考えたのではないか?

De Stijl では、モンドリアンの絵画の変遷に見られるように、数学的、現象科学的な色の三原色を 「赤・青・黄」に着地していた。そのような思考を間近で見ていた彼がそのような考えを抱いたことは想像できる。

Catholic

Hosteは建築家であったが、その前に人としての価値観としてCatholicがあった。

人々の誠実で真実の姿の根源である信仰の中で、彼の中に培われてきた信仰の中にある(また教会でみる)色は、日常の中にある真実の一部であり、彼の考える「原色」であったのではないか。

Ph.D. Ann Verdonck のDoctoraatにそれを納得させられる記述がある。

Gothic
建築の色。カスパールの考察。

フランダースの農場建築
Hosteらフランダースの原風景

農場の扉や住宅の窓枠に、緑色が用いられているのを見かけることができる。

これらが、信仰から由来して使われてきたのか、虫除けや耐候性など機能材料的な理由で用いられ始めたのか、いつしかそれらを結びつけるようになって定着したのか、私はまだよくわかっていないが、故郷フランダースの原風景に見られるということだけでも説得力を感じる。(日本では社寺や住宅などの伝統建築に経験的な機能材料的理由で選ばれた色が見られる)

Huib Hosteは、色の鮮やかさと空間のダイナミクスが建築に生命を与えると考えていました。彼の色彩に対するビジョンは、赤・青・黄といった原色が重要な役割を果たしたデ・ステイル運動を共にしながらも、彼の信念に基づく独自の色の構成を持っていました。Hosteは、これらの色が単に美的に魅力的なだけでなく、彼のカトリック信仰に根ざした深い精神的な意味を持っていると信じていました。彼が創り出した空間は、動きと光の感覚を伝えることを目的としており、質量や形状が光と影で遊び、現代人の心と目にとって絶え間ない楽しみの源となるように設計されていました。

“Kantour” vert

FR

Restauration
Ces teintes vertes ont été obtenues en ajoutant du blanc de plomb au pigment pur vert Anglais.

beheersplan p33-34, thèse Ann Verdonck

“Notre temps” pour Huib Hoste

Deux couleurs, S 3040-G20Y et S3020-G20Y, ont été identifiées sur les portes vertes existantes et sur les armoires à documents du bureau.

Parce que ces couleurs sont obtenues en ajoutant du blanc de plomb au pigment pur vert Anglais, nous pouvons déduire à partir de ces couleurs le pigment vert Anglais pur original utilisé dans IJzerwinkel.

  • Des recherches sur les matériaux (thèse Verdonck Ann, 2006) ont révélé que la peinture utilisée sur le bois était principalement composée de pigments et d’huile de lin comme liant principal.
  • En général, il est connu que les couleurs s’estompent sous l’effet des ultraviolets et que l’huile de lin jaunit.
  • Lorsque la couleur “S3020-G20Y” est appliquée sur la porte existante, il apparaît que la couleur de la porte est moins jaune.

Cela suggère qu’une couleur avec moins de jaune que G20Y, comme G10Y ou G, devrait être envisagée.

Étant donné que cette couleur de porte a été créée en ajoutant du blanc de plomb, nous devons examiner les couleurs avec une haute valeur de blancheur. (Lorsque le vert (vert Anglais) est créé en mélangeant du jaune de chrome et du bleu de Prusse et en ajoutant du blanc de plomb, la saturation et la luminosité changent toutes deux. Cependant, le degré de changement dépend de la quantité de blanc de plomb utilisée et de l’épaisseur de la couche de peinture.
Saturation: En ajoutant du blanc de plomb, la vivacité du jaune de chrome est perdue et la saturation diminue. Cela est dû au fait que les particules de blanc de plomb dispersent la lumière jaune du jaune de chrome. Luminosité: En ajoutant du blanc de plomb, l’obscurité du bleu de Prusse est atténuée et la luminosité augmente. Cela est dû au fait que les particules de blanc de plomb réfléchissent la lumière.

Remarque: Dans le système NCS, les deux premiers chiffres indiquent la noirceur (Blackness), les deux chiffres suivants indiquent la chromaticité (Chromaticness). Et en ajoutant ces deux valeurs et en soustrayant de 100, on obtient la blancheur (Whiteness).

Selon les réflexions du Dr Ann Verdonck: Vert Anglais (NCS 6030-B90G) thèse p344

S_6030-B90G

D’après l’enquête par échantillonnage: Vert Anglais (NCS 8010-G30Y) thèse p345, p340

S_8010-G30Y

Les deux ont une haute valeur de blancheur de 90%.

Quelles couleurs et espaces Hoste recherchait-il ?

Code:
..la mobilité des masses, le jeu de la lumière et de l’obscurité, le scintillement des couleurs seront une source constante de plaisir tant pour l’esprit que pour l’œil de l’homme moderne.

L’appel de l’Architecture Moderne
Huib Hoste, 1918

Espace vivant

Hoste a peut-être réfléchi à ce qu’il entendait par “couleurs primaires”.

Dans De Stijl, comme on peut le voir dans l’évolution des peintures de Mondrian, les couleurs primaires “rouge, bleu, jaune” ont été déterminées sur des bases mathématiques et phénoménologiques. Il est compréhensible que Hoste, qui a observé cette façon de penser de près, ait adopté une idée similaire.

Catholique

Hoste était un architecte, mais avant cela, il était catholique dans son système de valeurs en tant qu’être humain.

Les couleurs dans sa foi, qui servent de source de sincérité et de vérité (et que l’on voit aussi dans les églises), étaient peut-être pour lui les “couleurs primaires”, et faisaient partie de la vérité quotidienne.

Il y a des descriptions dans la thèse de doctorat du Dr. Ann Verdonck qui soutiennent cela.

Gothique

Les couleurs de l’architecture. Réflexions de Cuypers.

Architecture des fermes flamandes

Le paysage flamand de Hoste.

Les portes des fermes et les cadres de fenêtres des maisons sont souvent peints en vert.

Que cette pratique provienne de croyances religieuses ou qu’elle ait commencé pour des raisons fonctionnelles telles que la répulsion des insectes ou la résistance aux intempéries, cela n’est pas encore clair pour moi. Mais le fait que cela soit visible dans le paysage flamand lui donne déjà une force de conviction. (Au Japon, nous voyons également que l’architecture traditionnelle telle que les temples et les maisons utilise des couleurs choisies pour des raisons fonctionnelles.)

Huib Hoste croyait que la vivacité des couleurs et la dynamique de l’espace donnaient vie à l’architecture. Sa vision des couleurs était influencée par le mouvement De Stijl, où les couleurs primaires comme le rouge, le bleu et le jaune jouaient un rôle important, mais il avait également une composition de couleurs unique basée sur ses propres convictions. Hoste croyait que ces couleurs n’étaient pas seulement esthétiquement plaisantes, mais qu’elles avaient aussi une signification spirituelle profonde, enracinée dans sa foi catholique. Les espaces qu’il créait étaient destinés à transmettre un sentiment de mouvement et de lumière, où les masses et les formes jouaient avec la lumière et l’ombre pour être une source constante de plaisir pour l’esprit et l’œil de l’homme moderne.

“Kantoor” Green

EN

Restoration
These green shades were obtained by adding lead white to pure vert Anglais pigment.

beheersplan p33-34, doctoral thesis – Ann Verdonck

“Our Time” for Huib Hoste

Two colors, S 3040-G20Y and S3020-G20Y, have been identified on the existing green doors and on the office’s dedicated furniture files.

Since these colors are obtained by adding lead white to pure vert Anglais pigment, we can infer the original pure vert Anglais pigment used in IJzerwinkel from these colors.

  • From material research (doctoral thesis Verdonck Ann, 2006), it has been found that the paint used on the woodwork was primarily composed of pigments and linseed oil as the main binder.
  • It is generally known that colors fade under ultraviolet light and that linseed oil yellows.
  • When the color “S3020-G20Y” is placed on the existing door, the actual door color appears to be less yellow.

From this, a color with less yellow than G20Y, such as G10Y or G, should be considered.

Since this door color is created by adding lead white, we need to look at colors with a high whiteness value. (When green (English green) is created by mixing chrome yellow and Prussian blue and adding lead white, both saturation and brightness change. However, the degree of change depends on the amount of lead white used and the thickness of the paint layer.
Saturation: Adding lead white causes the vividness of chrome yellow to be lost, reducing saturation. This is because the particles of lead white scatter the yellow light of chrome yellow. Brightness: Adding lead white reduces the darkness of Prussian blue, increasing brightness. This is because the particles of lead white reflect light.

Note: In the NCS system, the first two digits indicate the blackness value, the next two digits indicate the chromaticness value. And by adding these two values and subtracting from 100, the whiteness value is obtained.

According to the considerations of Ph.D. Ann Verdonck: Vert Anglais (NCS 6030-B90G) doctoral thesis p344

S_6030-B90G

From sampling research: Vert Anglais (NCS 8010-G30Y) doctoral thesis p345, p340

S_8010-G30Y

Both have a high whiteness value of 90%.

What colors and spaces did Hoste aim for?

Code:
..the mobility of the masses, the play of light and dark, the sparkle of colors will be a constant source of enjoyment for both the mind and the eye of modern man.

The vocation of Modern Architecture
Huib Hoste, 1918

Vibrant Space

Hoste may have wondered what he meant by “primary colors.”

In De Stijl, as seen in the evolution of Mondrian’s paintings, the primary colors “red, blue, yellow” were determined based on mathematical and phenomenological considerations. It is understandable that Hoste, who observed this way of thinking up close, had a similar idea.

Catholic

Hoste was an architect, but before that, he was a Catholic in his value system as a human being.

The colors in his faith, which serve as a source of sincerity and truth (and also seen in churches), might have been the “primary colors” for him, and part of the daily truth.

There are descriptions in the Ph.D. dissertation of Ann Verdonck that support this.

Gothic

The colors of architecture. Cuypers’s reflections.

Flemish Farm Architecture

Hoste’s Flemish landscape.

The doors of farms and the window frames of houses are often painted green.

Whether this practice originated from religious beliefs, or it began for functional reasons such as insect repellent or weather resistance, is not yet clear to me. But the fact that it is visible in the Flemish landscape gives it persuasive power. (In Japan, we also see that traditional architecture, such as temples and houses, uses colors chosen for functional reasons.)

Huib Hoste believed that the vibrancy of colors and the dynamics of space brought architecture to life. His vision of colors was influenced by the De Stijl movement, in which primary colors such as red, blue, and yellow played an important role, but he also had a unique color composition based on his own beliefs. Hoste believed that these colors were not only aesthetically pleasing but also had a deep spiritual meaning rooted in his Catholic faith. The spaces he created were intended to convey a sense of movement and light, where masses and shapes played with light and shadow to be a constant source of enjoyment for the mind and the eye of the modern person.

“vert Anglais”
IJzerwinkel

S_****-B90G
S_7020-B90G
S_4550-B90G
S_5030-B90G
S-6020-B90G
S_4040-B90G
S_4030-B90G
S_2040-B90G
S_2030-B90G
S_2020-B90G
S_2010-B90G

“vert Anglais”
IJzerwinkel

S_****-B90G
S_6030-B90G
S_5540-B90G
S_5040-B90G
S-4050-B90G
S_3060-B90G
S_3050-B90G
S_3040-B90G
S_3030-B90G
S_3020-B90G
S_3010-B90G

“vert Anglais”
IJzerwinkel

S_****-G
S_6030-G
S_5540-G
S_5040-G
S-4050-G
S_3060-G
S_3050-G
S_3040-G
S_3030-G
S_3020-G
S_3010-G

“vert Anglais”
IJzerwinkel

S_****-G10Y
S_6030-G10Y
S_5540-G10Y
S_5040-G10Y
S_4550-G10Y
S_3060-G10Y
S_3050-G10Y
S_3040-G10Y
S_3030-G10Y
S_3020-G10Y
S_3010-G10Y